• Na ratunek… czyli jak udzielać pierwszej pomocy!

          • Uczniowie klas 4a i 4b. Szkoły Podstawowej nr 22 mieli możliwość praktycznego wykorzystania zasad udzielania pierwszej pomocy, które poznali na lekcjach przyrody. Młodzi adepci ratownictwa – pod czujnym okiem przedstawicieli klasy mundurowej II Liceum Ogólnokształcącego im. J. Ligonia oraz ich nauczyciela – ćwiczyli m.in. etapy prawidłowej resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) z wykorzystaniem różnych fantomów.  Wykazali się ogromną aktywnością i zaangażowaniem! Mają bowiem świadomość, że szybkie podjęcie działań związanych z pierwszą pomocą znacznie zwiększa szansę na uratowanie życia i zdrowia drugiego człowieka.

            Ewa Łubkowska-Baszczak

            organizator zajęć

          • Projekt „EkoEpa z Ligonia”

          • Społeczność II Liceum Ogólnokształcącego im. J. Ligonia zaangażowała się w kształtowanie ekologicznych postaw w otaczającym środowisku. Panie Anna Gliga i Ewa Łubkowska-Baszczak przygotowały innowację pedagogiczną „EkoEpa z Ligonia”, która ma na celu podejmowanie praktycznych działań na rzecz ochrony środowiska w szkole i jej otoczeniu.

            Korzystając z doświadczenia i wsparcia pomysłodawczyni projektu, Pani dr Danuty Elsner, uczniowie i ich najbliżsi zaangażowali się w szycie toreb wielokrotnego użytku. W trakcie zajęć geografii i biologii odbyły się pogadanki nt. szkodliwości jednorazowych opakowań, współczesnych zagrożeń środowiska naturalnego, skutków gromadzenia coraz większej ilości odpadów, konieczności ich segregacji i recyklingu. Uczniowie przygotowali postery nt. „Ekologia i JA”, zwracając uwagę na pożądane zachowania względem środowiska. W oparciu o przygotowane materiały poprowadzili lekcję ekologii dla swoich kolegów. Opracowali także audycję radiową, w której zawarli listę praktycznych działań na rzecz ochrony środowiska w szkole i jej otoczeniu. Zwrócili uwagę na pozytywną rolę młodzieży w edukacji ekologicznej dorosłych. Przeprowadzili zbiórkę makulatury oraz zużytych baterii na terenie szkoły.

            Na stronie internetowej szkoły i facebooku opublikowane zostały plakaty „Bądź EKO! Bądź TRENDY!” z informacjami na temat szkodliwości używania toreb jednorazowych. Plakaty takie zostały umieszczone w miejscach publicznych, w otoczeniu szkoły.

            W projekt włączyli się nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale także rodzice, dziadkowie i przyjaciele naszych uczniów. Wspierając nasze przedsięwzięcie, przynosili nam materiały oraz zaangażowali się w szycie toreb wielokrotnego użycia. Akcja szycia odbyła się we współpracy z Centrum Inicjatyw Społecznych oraz Chorzowską Strefą Wolontariatu.

            Kolejnym krokiem w przedsięwzięciu będzie przygotowanie stoiska ekologicznego, na którym można będzie otrzymać naszą torbę w zamian za wykonanie prostych EKO-łamigłówek. Zapraszamy 25 maja 2019 r. do Centrum Inicjatyw Społecznych (ul. 3 Maja 18 – wejście od ul. Wileńskiej), gdzie odbędzie się doroczny Festyn Rodzinny, zorganizowany przez CIS oraz naszą szkołę.

             

            Bądź EKO! Bądź TRENDY!

          • Konkurs fotograficzne "Na tropie wiosny"

          • 21 maja odbyło się spotkanie jurorów w konkursie fotograficznym "Na tropie wiosny". Jury wyłoniło najlepsze prace.

             Nazwiska autorów wyróżnionych prac poznamy w czwartek 6 czerwca o godz. 14.00, w trakcie finału konkursu. Zapraszamy na wystawę prac oraz uroczystość wręczenia dyplomów i nagród zwycięzcom.

          • Przerwa na czytanie

          • Czytać można zawsze i wszędzie, również na przerwie. Potwierdzili to uczniowie, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi w naszej szkole, włączając się 15. maja do ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie. W wydarzeniu wzięli udział również bibliotekarze chorzowskiej filii Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej w Katowicach.

            Akcja realizowana jest w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, a jej głównym zamierzeniem jest promocja czytelnictwa, a także zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i w każdym miejscu.

          • Światowy Dzień Zdrowia.- World Health Day

          • W 1948 roku powstałą WHO – Światowa Organizacja Zdrowia. W celu upamiętnienia tego dnia  7 kwietnia organizowany jest Światowy Dzień Zdrowia.- World Health Day. W taki sposób WHO wzywa  światowych przywódców, aby zwrócili szczególną uwagę na najbardziej palące i zaniedbane problemy zdrowotne na świecie. Tematem przewodnim Światowego Dnia Zdrowia w 2019 r jest powszechna opieka medyczna. W związku z powyższym  w naszej szkole odbyła się prezentacja dotycząca w/w tematu a ponadto uczniowie rozwiązywali quiz wykonany za pomocą programu Kahoot!(https://kahoot.com/) poznanego przez naszych nauczycieli w czasie szkolenia w Turcji w ramach projektu Time to become 21 st Century Teacher.NewTeaching Methodologies to Motivate Creativity and Innovation In the Classroom” realizowanym ze środków PO WER w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”… Uczniowie w zabawny sposób poznawali treści związane ze światowym Dniem Zdrowia… zabawa była przednia…

          • Wielkanocna Zbiórka Żywności

          • Wielkanocna Zbiórka Żywności, w której uczestniczyła liczna grupa wolontariuszy z naszej szkoły, odbyła się w dniach 5-6 kwietnia. Akcja organizowana przez Śląski Bank Żywności przeprowadzona została w Silesia City Center przy kasach Tesco. Każdy klient mógł przekazać wolontariuszom produkty spożywcze, którymi chciał podzielić się z osobami najuboższymi. Zebrana żywność trafiła przed świętami m.in. do najbiedniejszych dzieci, rodzin wielodzietnych, samotnych rodziców, bezdomnych, chorych i bezrobotnych, a także do osób pracujących, których nie stać na zakup żywności.

          • SPOTKANIE AUTORSKIE

          • 5. kwietnia gościliśmy w naszej szkole Arkadiusza Niemirskiego, który w barwny sposób opowiedział o swojej twórczości pisarskiej, podróżach po Stanach Zjednoczonych i pracy dziennikarskiej. Pan Niemirski pokazał nam się nie tylko jako kontynuator kultowej powieści detektywistycznej „Pan Samochodzik”, ale również jako założyciel kabaretu czy miłośnik zwierząt oraz zespołu rockowego Procol Harum. Przede wszystkim jednak przekonywał, że warto mieć marzenia i dążyć do ich realizacji.

          • Informacja

          • Szanowni Państwo,

            informuję, że w związku z zawieszeniem akcji strajkowej od poniedziałku 29.04.2019 wznowione zostają zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne. W dniach 29-30.04.2019 obowiązuje dotychczasowy plan lekcji.Przypominam, że dni: 2.05.2019 oraz 06-08.05.2019 zgodnie z podjętą we wrześniu 2018r decyzją są dodatkowymi dniami wolnymi od zajęć edukacyjnych. Od 09.05.2019 obowiązuje nowy plan lekcji. 

            Grażyna Widera Dyrektor Szkoły

          • Miejsce Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu

          • Tradycją poprzednich lat, uczniowie ZSO nr 1 w Chorzowie udali się wraz ze swoimi wychowawcami i nauczycielami do byłego hitlerowskiego obozu zagłady Auschwitz-Birkenau, który stał się dla świata symbolem terroru i ludobójstwa. Ta trudna lekcja historii rozpoczęła się dla nas dnia 24 kwietnia 2019 r. kilka chwil po godzinie 8.30, kiedy to wyruszyliśmy w kierunku Oświęcimia...

            O godziną 10.00 weszliśmy główną bramą na teren obozu Auschwitz I. To miejsce największego masowego mordu w dziejach ludzkości przywitało nas cynicznym napisem „Arbeit macht frei” – „Praca czyni wolnym”.

            Czas dla nas zatrzymał się, a miejsce to rozpoczęło swoją tragiczną opowieść o wydarzeniach sprzed kilkudziesięciu lat...

            ... o odbieranym mieniu więźniom i odzieraniu ich z godności ludzkiej...

            ... o skazywaniu ludzi na izolację i stopniowe wyniszczenie głodem, ciężką pracą, eksperymentami pseudomedycznymi lub na natychmiastową śmierć przez rozstrzelanie pod Ścianą Straceń tuż obok tzw. Bloku Śmierci...

            ... o zbiorowych egzekucjach przez powieszenie na szubienicy ustawionej przy placu apelowym, na którym odbywały się trwające niejednokrotnie kilka godzin apele...

            ... o podwójnym ogrodzeniu obozu drutem kolczastym, który był pod napięciem. Miało to skutecznie uniemożliwić więźniom ucieczkę z obozu. Dla niektórych więźniów, którzy nie wytrzymywali niemieckiego terroru, ogrodzenie było wybawieniem (samobójstwo w wyniku porażenia prądem elektrycznym).

            Na teren obozu Auschwitz II w Brzezince weszliśmy przez bramę wjazdową w budynku głównej wartowni. Była ona nazywana przez więźniów „Bramą Śmierci”, bowiem to właśnie w Birkenau naziści wybudowali większość urządzeń masowej zagłady i wymordowali wiele ofiar obozu.

            „Ludzie ludziom zgotowali ten los...” Przepełnieni tragiczną historią tysięcy ludzi zgładzonych na terenie obozu Auschwitz-Birkenau, udaliśmy się w drogę powrotną do Chorzowa.

          • Informacja

          • Szanowni Państwo, Rada Pedagogiczna II Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Ligonia w Chorzowie, stawiając dobro uczniów klas trzecich maturalnych ponad wszelkie zawirowania strajkowo-polityczne oraz szanując obowiązujące do tej pory prawo oświatowe, w dniu dzisiejszym tj. 25.04.2019 r. przeprowadziła konferencję klasyfikacyjną. Przyjęta prawomocnie o godz. 12.30 uchwała umożliwia uczniom, którzy uzyskali pozytywne wyniki ze wszystkich zajęć edukacyjnych na ukończenie szkoły i przystąpienie do egzaminu maturalnego.

            W imieniu Rady Pedagogicznej Grażyna Widera Dyrektor Szkoły

          • John Mayston, native speaker z Wielkiej Brytanii

          • Dnia 5 kwietnia odwiedził nas John Mayston, native speaker z Wielkiej Brytanii, pracujący w Szkole Języka Angielskiego „The Englishman” w Katowicach. Przeprowadził lekcję dla uczniów klas drugich liceum chcących poznać potoczne wyrażenia w języku angielskim lub myślących o wyjeździe do Wielkiej Brytanii na studia, lub do pracy. Dziękujemy za profesjonalnie przeprowadzoną lekcję, która z pewnością zachęci uczniów do dalszej pracy a zdobyte umiejętności praktyczne zostaną wykorzystane w przyszłości.

          • Informacja

          • Zdaję sobie sprawę, że to, co poniżej jest długie i wymaga uwagi. 
            Nie proszę o nic więcej, niż kilka minut czytania ze zrozumieniem. 
            Nie proszę o nic więcej, niż obiektywne spojrzenie.
            Nie proszę o nic więcej, niż …

            W ten wyjątkowy w roku czas -  czas zwycięstwa Dobra nad złem  - życzę nam wszystkim niezależnie od wyznawanej wiary, poglądów, przynależności,  pochodzenia, roli pełnionej w społeczeństwie  i wielu jeszcze innych czynników odrobiny spokoju, zadumy nad tym co ważne i ważniejsze, empatii , zrozumienia „tych innych” oraz tego, by wewnętrzna pozytywna energia napędzała pasję istnienia. 

            Drodzy Uczniowie, Nauczyciele, Współpracownicy oraz Rodzice!
            Żałuję, że nie dane mi było w tym roku złożyć życzeń osobiście.  To trudny na nas wszystkich czas. Czas próby. 
            Wierzę, że społeczność Gimnazjum nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego i II Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Ligonia pokona przeciwności i ze zrozumieniem kontekstu śmiało wejdzie w to, co przyniesie nam przyszłość.  

            Drodzy Maturzyści!
            Przed Wami dni niepewności. Niepewności, która często podsycana jest obawami, niepewności eskalującej emocje.  Emocje, które niezależnie od przyczyny zawsze biorą górę nad rozumem. 
            Wasi nauczyciele stanęli przed najtrudniejszym w swoim życiu zadaniem – zadaniem walki o godność zawodu.  Walki, która w opinii społeczeństwa  (cokolwiek to znaczy)  jest  skupiona wyłącznie na uzyskaniu materialnych korzyści. 
            Postulowany tysiąc jest symboliczny. 
            Walka o godność jest walką o Waszą przyszłość.

            Zapewniam Was, że wszyscy nauczyciele „Makuszyńskiego” i „Ligonia” w obliczu strajku przeżywają rozterki w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: mieć czy być? 
            Z pełną odpowiedzialnością piszę WSZYSCY! 
            WSZYSCY to również pracownicy niepedagogiczni wymienieni przeze mnie w kolejności alfabetycznej:  p. Agnieszka, p. Ania, p. Beata, p. Bożena, p. Ewa, p. Karina  p. Kornelia, p. Małgosia, p. Mariola, p. Paweł, p. Piotr i p. Sonia, bez których nie wyobrażam sobie ważnej, choć przemilczanej codzienności. 
            Szara rzeczywistość. 
            Szara …
            Rzeczywistość …
            Pojęcia metaforyczne. Wierzę, że wspólnie z młodszymi Koleżankami i Kolegami zinterpretujecie je zgodnie z Waszym empirycznym pojmowaniem rzeczywistości.

            Kochani Uczniowie! 
            Nie słowa, lecz czyny. A jeśli słowa, to tylko te znajdujące odzwierciedlenie w czynach. Życzę Wam i Waszym bliskim zdrowej i spokojnej Wielkanocy.

            Grażyna Widera

          • Dzień Otwarty Szkoły 2019

          • Choć  pogoda w sobotę  nas nie rozpieszczala,  to w murach Ligonia  jak zwykle  było  przyjaźnie,  miło  i gwarnie.  A wszystko  to za sprawą wielu uczniów  z ósmych klas szkół podstawowych  i trzecich  gimnazjalnych,  którzy  odwiedzili  nas  w ramach  Dni  Otwartych.  Pod okiem  samego  Juliusza Ligonia  odbyli  niezapomniany  spacer  po naszej  szkole.Pozdrawiam 

          • Komunikat

          • Szanowni Rodzice, Kochani Uczniowie!

            Ze względu na trwającą akcję strajkową informuję, że zmianie ulegnie organizacja pracy szkoły, w tym plan zajęć dla uczniów chcących przyjść do szkoły w tym czasie. Ze względu na wiele czynników niezależnych ode mnie nie jestem w stanie podać dzisiaj szczegółów. Będę Państwa informować w miarę rozwoju wydarzeń umieszczając ogłoszenia w dzienniku elektronicznym. W razie wątpliwości, uwag, pytań

            i wniosków proszę o kontakt  telefoniczny lub za pośrednictwem Librusa. Proszę o zrozumienie trudnej dla nas wszystkich sytuacji.Grażyna WideraDyrektor SzkołyPoniżej zamieszczam fragment wypowiedzi wiceprezesa ZNP Krzysztofa Baszczyńskiego opublikowaną na stronie https://www.prawo.pl/oswiata/kto-odpowiada-za-skutki-strajku-w-szkole,369231.html 

            Pracownicy decydują, odpowiada dyrektorZasady organizacji strajków określa ustawa o  rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Organizacja związkowa, która wejdzie w spór zbiorowy, przeprowadza referendum wśród pracowników i jeżeli zdecydują oni, że należy podjąć strajk, powiadamiają o tym dyrektora. - Reszta zależy od dyrektora, musi on zorganizować pracę uczniom i nauczycielom, którzy nie biorą udziału w proteście - mówi Prawo.pl Krzysztof Baszczyński, wiceprezes Związku Nauczycielstwa Polskiego - To, w jaki sposób to zorganizuje, zależy od dyrektora - dodaje.A tu może pojawić się wiele problemów, m.in. ze znalezieniem i zorganizowaniem doraźnych zastępstw za nieobecnych pedagogów oraz opieką nad uczniami. Nie do końca wiadomo też, co zrobić w sytuacji, gdy w strajku lub akcji biorą udział wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole, bo według resortu oświaty nie ma możliwości zamknięcia szkoły.

          • Informacja

          • Szanowni Państwo,

            nic nie dzieje się bez przyczyny, więc mając nadzieję na skuteczność działań wspólnie z dyrektorami chorzowskich szkół, przedszkoli

            i placówek oświatowych czynimy starania, by egzamin gimnazjalny odbył się w planowanym terminie.

            Problemy wynikłe ze skompletowaniem w tak ekstremalnej sytuacji zespołu nadzorującego spowodowały, że egzamin może się odbyć

            w trzech (a nie jak planowałam ponad dwa miesiące temu) w czterech salach. Uczniów proszę, by zrozumieli sytuację i po przyjściu do szkoły sprawdzili wnikliwie, do której sali powinni się udać.

            Rozpoczęcie egzaminu uzależnione będzie od spełnienia wymogu określonego w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 kwietnia 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków

            i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego. (Dz.U. 2019 poz. 626) : „Jeżeli w sali egzaminacyjnej jest więcej niż 25 uczniów, liczbę członków zespołu nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każdych kolejnych 25 uczniów.”.

            W uzupełnieniu dodaję, że w sali do 25 uczniów zespół nadzorujący składa się z dwóch osób. Jeśli nic niepokojącego się nie wydarzy, egzamin rozpocznie się o godzinie 9:00. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami zapraszam uczniów klas trzecich Gimnazjum nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Chorzowie do szkoły w środę 10.04.2019 o godz. 8.15.

            Grażyna Widera

             

          • Dzień Otwarty 2019 r.

          • Zapraszamy wszystkich zainteresowanych w mury naszej szkoły na Dzień Otwarty.

          • Pismo Śląskiego Kuratora Oświaty wraz z informacją MEN dla rodziców

          • Pismo Śląskiego Kuratora Oświaty wraz z informacją MEN dla rodziców 

            ​​​​​​​



          • Informacja Związku Nauczycielstwa Polskiego Odział Chorzów

          • WYNIKI KONKURSU PLASTYCZNEGO " FRANCJA W MOICH OCZACH - ŚWIAT FRANKOFONII"

          • WYNIKI KONKURSU PLASTYCZNEGO " FRANCJA W MOICH OCZACH - ŚWIAT FRANKOFONII  "

             

            Kategoria szkoły podstawowe klasy  1- 3

            I miejsce Alicja Łapot  SP nr 2

            II miejsce Kinga Moś SP nr 13

            III miejsce Tomasz Suchański SP nr 14

             

            Kategoria szkoły podstawowe klasy 4 - 8

            I miejsce Aleksandra Kachała SP nr 21

            II miejsce Julia Spanier SP nr 18

            III miejsce Aleksandra Starzyńska SP nr 18

             

            Wyróżnienia:

            Maja Rabsztyn SP nr 13

            Wiktoria Urbańska  SP nr 10

            Kinga Czaja SP nr 18

             

            Kategoria gimnazja

            I miejsce : Laura Duma AZSO

            II miejsce: Anna Lewek  gimnazjum przy SP nr 18

            III miejsce : Maksymilian Fredyk  AZSO

            Wyróżnienie: Dominika Kądzielska  gimnazjum przy  SP nr 18

            Zapraszamy serdecznie laureatów z opiekunami na uroczyste wręczenie nagród, które odbędzie się w piątek  5.05.2019 r. o godzinie 12.00 w ZSO nr 1.

            Uroczystość uświetni konkurs piosenki " Śpiewamy po francusku" .

          • Dary na rzecz Stowarzyszenia „Błękitny Anioł”

          • Wyrazy wdzięczności oraz gorące podziękowania usłyszeliśmy podczas przekazania zebranych w naszej szkole darów na rzecz Stowarzyszenia „Błękitny Anioł”. Stowarzyszenie obejmuje pomocą dzieci i dorosłych chorych na boreliozę. Jedną z form pomocy i integracji z osobami zdrowymi są warsztaty plastyczne oraz muzyczne dla dzieci. Podczas spotkania, panie ze Stowarzyszenia zaprosiły uczniów naszej szkoły, którzy chcieliby zobaczyć, jak wyglądają takie zajęcia z dzieciakami, do siedziby Centrum Inicjatyw Społecznych. Warsztaty plastyczne odbywają się we wtorki o godz. 17.00, a taneczno - muzyczne w piątki o godz. 17.00. Jest to również okazja do zaangażowania się w stały wolontariat, polegający na pomocy podczas warsztatów.