• Zakończenie roku szkolnego klas gimnazjalnych 2018/2019

          • Erasmus + "Angażowanie uczniów w proces uczenia się poprzez innowację

          • Nauczyciele przedmiotów ścisłych ZSO nr 1 w Chorzowie realizując program Erasmus + "Angażowanie uczniów w proces uczenia się poprzez innowację " stworzyli scenariusze lekcji geografii, biologii i matematyki przygotowane przy pomocy programów i aplikacji oraz metod takich jak między innymi : WebQuest, Quiver, Quizzy, Kahoot, Power Point .

            Na podstawie scenariuszy zostały przeprowadzone lekcje w ZSO Nr 1 w Chorzowie, a same opracowania są udostępnione innym nauczycielom w języku polskim oraz angielskim.


            Scenariusze lekcji                            Prezentacja

          • Projekt Erasmus+ „Angażowanie uczniów w proces uczenia się poprzez innowację ”

          • Projekt Erasmus+ „Angażowanie uczniów w proces uczenia się poprzez innowację ” realizowany w ZSO nr 1 w Chorzowie pozwala na kreatywne i naukowe podejście do nauki , szczególnie przedmiotów ścisłych.

            Nasi uczniowie wykorzystują w procesie nauczania nowoczesne narzędzia ITI, korzystają również z aplikacji na telefony komórkowe.

            Oto kilka z ich prac, które stworzyli, a ich efektami podzielili się z uczniami chorzowskich szkół oraz z partnerami uczestniczącymi w projekcie.

             

            The Erasmus + project "Engaging students in the process of learning through innovation" implemented at ZSO No. 1 in Chorzów allows for a creative and scientific approach to learning, especially learning science.
            Our students use modern ITI tools in the teaching process, they also use applications for mobile phones.
            Here are some of their works that they created, and their effects were shared with students from schools in Chorzów and with partners participating in the project.

             

            Dawid Marszał przygotował quiz za pomocą aplikacji kahoot

            Dawid Marszał

            https://create.kahoot.it/details/ee96a5bf-1626-40e9-a950-8696d2cf33a3

            Dominik  Banaś wykonał układankę w programie jigsaw

            https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=08ef9eecbef7

            Kacper  Skrzypek  stworzył prezentację w programie canva

             

            https://www.canva.com/design/DADZdUqnMSU/Qa3Rx_eLXk9N1Os8uGx0lQ/view?utm_content=DADZdUqnMSU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton

            Antoni Sobisz zaprezentował możliwości programu App Inventor 2

          • V Miejski Konkurs Recytatorski Poezji Religijnej

          • W dniu 10.06.2019  roku w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Chorzowie odbyła się kolejna edycja Miejskiego Konkursu Poezji Religijnej.   

            W konkursie zostało  nagrodzonych 12 uczniów. Komisja podkreśliła bardzo dobre przygotowanie wszystkich uczestników konkursu. Większość uczestników wybrała utwory ks. Jana Twardowskiego. Wysłuchaliśmy też poezji Jana Lechonia, Wisławy Szymborskiej, Juliana Tuwima. 

            Dziękujemy wszystkim uczniom i ich opiekunom za uczestnictwo w konkursie 
            i zapraszamy do udziału w przyszłym roku.

             

            Wyniki konkursu:

            W kategorii klas IV-VI  Szkoły Podstawowej

            I miejsce – Martyna Kubica SP 15

            II miejsce – Konstancja Nawrat SP nr 2

            III miejsce – Martyna Papiernik SP nr 37

             

            W kategorii klas VII, VIII Szkoły podstawowej, III klasy gimnazjum

            I miejsce – Natalia Pawlak G nr 3

            II miejsce – Martyna Wojciechowska G nr 3

            III miejsce – Nicola Poliwoda SP nr 5 

            Wyróżnienie – Jan Migalski SP nr 15

            Wyróżnienie – Adianna Piaścik SP nr 15

             

            W kategorii klas ponadgimnazjalnych

            I miejsce – Roksana Kucharczyk II LO 

            II miejsce – Vanessa Komendzińska II LO

             

          • LEKCJE Z ASHNĄ

          • W czwartek 30 maja 2019 r. gościliśmy w naszej szkole 20-letnią studentkę Ashnę. Ashna mieszka w Bombaju, stolicy przemysłu filmowego w Indii, gdzie co roku powstaje ponad 400 filmów hinduskich. Od zbitki słów Bombaj i Hollywood powstała umowna nazwa indyjskiego przemysłu filmowego - Bollywood. 

                        Po spotkaniu przy kawie z panią dyrektor Grażyną Widerą Ashna poprowadziła lekcje języka angielskiego we wszystkich klasach gimnazjalnych. Tematem lekcji były Indie                     i kultura hinduska. Uczniowie dowiedzieli się, jaka jest symbolika hinduskiej flagi i jej kolorów, co oznacza słowo 'chakra', kto jest najpopularniejszym hinduskim aktorem, jaki sport jest uważany za narodowy w Indiach i wielu innych ciekawych rzeczy o tym egzotycznym kraju.  Mogli także obejrzeć scenę przedstawiającą zabawę weselną z  typowego filmu rodem z Bollywood.

                        Spotkanie z sympatyczną z Ashną z pewnością pozostanie na długo w naszej pamięci.

          • "Nie przegapcie terminu!"

          • Przypominamy, że do dnia 24.06.2019r. trwa rekrutacja do "Ligonia". Trafić do nas  na czas można również rowerem...stacja "Ligoń" czeka na rowerzystów i kandydatów do szkoły :)

          • Na ratunek… czyli jak udzielać pierwszej pomocy!

          • Uczniowie klas 4a i 4b. Szkoły Podstawowej nr 22 mieli możliwość praktycznego wykorzystania zasad udzielania pierwszej pomocy, które poznali na lekcjach przyrody. Młodzi adepci ratownictwa – pod czujnym okiem przedstawicieli klasy mundurowej II Liceum Ogólnokształcącego im. J. Ligonia oraz ich nauczyciela – ćwiczyli m.in. etapy prawidłowej resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) z wykorzystaniem różnych fantomów.  Wykazali się ogromną aktywnością i zaangażowaniem! Mają bowiem świadomość, że szybkie podjęcie działań związanych z pierwszą pomocą znacznie zwiększa szansę na uratowanie życia i zdrowia drugiego człowieka.

            Ewa Łubkowska-Baszczak

            organizator zajęć

          • Projekt „EkoEpa z Ligonia”

          • Społeczność II Liceum Ogólnokształcącego im. J. Ligonia zaangażowała się w kształtowanie ekologicznych postaw w otaczającym środowisku. Panie Anna Gliga i Ewa Łubkowska-Baszczak przygotowały innowację pedagogiczną „EkoEpa z Ligonia”, która ma na celu podejmowanie praktycznych działań na rzecz ochrony środowiska w szkole i jej otoczeniu.

            Korzystając z doświadczenia i wsparcia pomysłodawczyni projektu, Pani dr Danuty Elsner, uczniowie i ich najbliżsi zaangażowali się w szycie toreb wielokrotnego użytku. W trakcie zajęć geografii i biologii odbyły się pogadanki nt. szkodliwości jednorazowych opakowań, współczesnych zagrożeń środowiska naturalnego, skutków gromadzenia coraz większej ilości odpadów, konieczności ich segregacji i recyklingu. Uczniowie przygotowali postery nt. „Ekologia i JA”, zwracając uwagę na pożądane zachowania względem środowiska. W oparciu o przygotowane materiały poprowadzili lekcję ekologii dla swoich kolegów. Opracowali także audycję radiową, w której zawarli listę praktycznych działań na rzecz ochrony środowiska w szkole i jej otoczeniu. Zwrócili uwagę na pozytywną rolę młodzieży w edukacji ekologicznej dorosłych. Przeprowadzili zbiórkę makulatury oraz zużytych baterii na terenie szkoły.

            Na stronie internetowej szkoły i facebooku opublikowane zostały plakaty „Bądź EKO! Bądź TRENDY!” z informacjami na temat szkodliwości używania toreb jednorazowych. Plakaty takie zostały umieszczone w miejscach publicznych, w otoczeniu szkoły.

            W projekt włączyli się nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale także rodzice, dziadkowie i przyjaciele naszych uczniów. Wspierając nasze przedsięwzięcie, przynosili nam materiały oraz zaangażowali się w szycie toreb wielokrotnego użycia. Akcja szycia odbyła się we współpracy z Centrum Inicjatyw Społecznych oraz Chorzowską Strefą Wolontariatu.

            Kolejnym krokiem w przedsięwzięciu będzie przygotowanie stoiska ekologicznego, na którym można będzie otrzymać naszą torbę w zamian za wykonanie prostych EKO-łamigłówek. Zapraszamy 25 maja 2019 r. do Centrum Inicjatyw Społecznych (ul. 3 Maja 18 – wejście od ul. Wileńskiej), gdzie odbędzie się doroczny Festyn Rodzinny, zorganizowany przez CIS oraz naszą szkołę.

             

            Bądź EKO! Bądź TRENDY!

          • Konkurs fotograficzne "Na tropie wiosny"

          • 21 maja odbyło się spotkanie jurorów w konkursie fotograficznym "Na tropie wiosny". Jury wyłoniło najlepsze prace.

             Nazwiska autorów wyróżnionych prac poznamy w czwartek 6 czerwca o godz. 14.00, w trakcie finału konkursu. Zapraszamy na wystawę prac oraz uroczystość wręczenia dyplomów i nagród zwycięzcom.

          • Przerwa na czytanie

          • Czytać można zawsze i wszędzie, również na przerwie. Potwierdzili to uczniowie, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi w naszej szkole, włączając się 15. maja do ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie. W wydarzeniu wzięli udział również bibliotekarze chorzowskiej filii Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej w Katowicach.

            Akcja realizowana jest w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, a jej głównym zamierzeniem jest promocja czytelnictwa, a także zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i w każdym miejscu.

          • Światowy Dzień Zdrowia.- World Health Day

          • W 1948 roku powstałą WHO – Światowa Organizacja Zdrowia. W celu upamiętnienia tego dnia  7 kwietnia organizowany jest Światowy Dzień Zdrowia.- World Health Day. W taki sposób WHO wzywa  światowych przywódców, aby zwrócili szczególną uwagę na najbardziej palące i zaniedbane problemy zdrowotne na świecie. Tematem przewodnim Światowego Dnia Zdrowia w 2019 r jest powszechna opieka medyczna. W związku z powyższym  w naszej szkole odbyła się prezentacja dotycząca w/w tematu a ponadto uczniowie rozwiązywali quiz wykonany za pomocą programu Kahoot!(https://kahoot.com/) poznanego przez naszych nauczycieli w czasie szkolenia w Turcji w ramach projektu Time to become 21 st Century Teacher.NewTeaching Methodologies to Motivate Creativity and Innovation In the Classroom” realizowanym ze środków PO WER w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”… Uczniowie w zabawny sposób poznawali treści związane ze światowym Dniem Zdrowia… zabawa była przednia…

          • Wielkanocna Zbiórka Żywności

          • Wielkanocna Zbiórka Żywności, w której uczestniczyła liczna grupa wolontariuszy z naszej szkoły, odbyła się w dniach 5-6 kwietnia. Akcja organizowana przez Śląski Bank Żywności przeprowadzona została w Silesia City Center przy kasach Tesco. Każdy klient mógł przekazać wolontariuszom produkty spożywcze, którymi chciał podzielić się z osobami najuboższymi. Zebrana żywność trafiła przed świętami m.in. do najbiedniejszych dzieci, rodzin wielodzietnych, samotnych rodziców, bezdomnych, chorych i bezrobotnych, a także do osób pracujących, których nie stać na zakup żywności.

          • SPOTKANIE AUTORSKIE

          • 5. kwietnia gościliśmy w naszej szkole Arkadiusza Niemirskiego, który w barwny sposób opowiedział o swojej twórczości pisarskiej, podróżach po Stanach Zjednoczonych i pracy dziennikarskiej. Pan Niemirski pokazał nam się nie tylko jako kontynuator kultowej powieści detektywistycznej „Pan Samochodzik”, ale również jako założyciel kabaretu czy miłośnik zwierząt oraz zespołu rockowego Procol Harum. Przede wszystkim jednak przekonywał, że warto mieć marzenia i dążyć do ich realizacji.

          • Informacja

          • Szanowni Państwo,

            informuję, że w związku z zawieszeniem akcji strajkowej od poniedziałku 29.04.2019 wznowione zostają zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne. W dniach 29-30.04.2019 obowiązuje dotychczasowy plan lekcji.Przypominam, że dni: 2.05.2019 oraz 06-08.05.2019 zgodnie z podjętą we wrześniu 2018r decyzją są dodatkowymi dniami wolnymi od zajęć edukacyjnych. Od 09.05.2019 obowiązuje nowy plan lekcji. 

            Grażyna Widera Dyrektor Szkoły

          • Miejsce Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu

          • Tradycją poprzednich lat, uczniowie ZSO nr 1 w Chorzowie udali się wraz ze swoimi wychowawcami i nauczycielami do byłego hitlerowskiego obozu zagłady Auschwitz-Birkenau, który stał się dla świata symbolem terroru i ludobójstwa. Ta trudna lekcja historii rozpoczęła się dla nas dnia 24 kwietnia 2019 r. kilka chwil po godzinie 8.30, kiedy to wyruszyliśmy w kierunku Oświęcimia...

            O godziną 10.00 weszliśmy główną bramą na teren obozu Auschwitz I. To miejsce największego masowego mordu w dziejach ludzkości przywitało nas cynicznym napisem „Arbeit macht frei” – „Praca czyni wolnym”.

            Czas dla nas zatrzymał się, a miejsce to rozpoczęło swoją tragiczną opowieść o wydarzeniach sprzed kilkudziesięciu lat...

            ... o odbieranym mieniu więźniom i odzieraniu ich z godności ludzkiej...

            ... o skazywaniu ludzi na izolację i stopniowe wyniszczenie głodem, ciężką pracą, eksperymentami pseudomedycznymi lub na natychmiastową śmierć przez rozstrzelanie pod Ścianą Straceń tuż obok tzw. Bloku Śmierci...

            ... o zbiorowych egzekucjach przez powieszenie na szubienicy ustawionej przy placu apelowym, na którym odbywały się trwające niejednokrotnie kilka godzin apele...

            ... o podwójnym ogrodzeniu obozu drutem kolczastym, który był pod napięciem. Miało to skutecznie uniemożliwić więźniom ucieczkę z obozu. Dla niektórych więźniów, którzy nie wytrzymywali niemieckiego terroru, ogrodzenie było wybawieniem (samobójstwo w wyniku porażenia prądem elektrycznym).

            Na teren obozu Auschwitz II w Brzezince weszliśmy przez bramę wjazdową w budynku głównej wartowni. Była ona nazywana przez więźniów „Bramą Śmierci”, bowiem to właśnie w Birkenau naziści wybudowali większość urządzeń masowej zagłady i wymordowali wiele ofiar obozu.

            „Ludzie ludziom zgotowali ten los...” Przepełnieni tragiczną historią tysięcy ludzi zgładzonych na terenie obozu Auschwitz-Birkenau, udaliśmy się w drogę powrotną do Chorzowa.

          • Informacja

          • Szanowni Państwo, Rada Pedagogiczna II Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Ligonia w Chorzowie, stawiając dobro uczniów klas trzecich maturalnych ponad wszelkie zawirowania strajkowo-polityczne oraz szanując obowiązujące do tej pory prawo oświatowe, w dniu dzisiejszym tj. 25.04.2019 r. przeprowadziła konferencję klasyfikacyjną. Przyjęta prawomocnie o godz. 12.30 uchwała umożliwia uczniom, którzy uzyskali pozytywne wyniki ze wszystkich zajęć edukacyjnych na ukończenie szkoły i przystąpienie do egzaminu maturalnego.

            W imieniu Rady Pedagogicznej Grażyna Widera Dyrektor Szkoły

          • John Mayston, native speaker z Wielkiej Brytanii

          • Dnia 5 kwietnia odwiedził nas John Mayston, native speaker z Wielkiej Brytanii, pracujący w Szkole Języka Angielskiego „The Englishman” w Katowicach. Przeprowadził lekcję dla uczniów klas drugich liceum chcących poznać potoczne wyrażenia w języku angielskim lub myślących o wyjeździe do Wielkiej Brytanii na studia, lub do pracy. Dziękujemy za profesjonalnie przeprowadzoną lekcję, która z pewnością zachęci uczniów do dalszej pracy a zdobyte umiejętności praktyczne zostaną wykorzystane w przyszłości.