• „Getting to know, sharing and enjoying our cultural heritage”
      • „Getting to know, sharing and enjoying our cultural heritage”

      • 02.03.2018 23:40
      • Thessaloniki (Grecja) 7-10 luty 2016

        W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele 6 szkół europejskich biorących udział w Projekcie, a więc reprezentacje szkół z Wielkiej Brytanii, Włoch, Rumunii, Polski i Hiszpanii oraz nasi gospodarze ze szkoły greckiej...

      • Thessaloniki (Grecja) 7-10 luty 2016

        W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele 6 szkół europejskich biorących udział w Projekcie, a więc reprezentacje szkół z Wielkiej Brytanii, Włoch, Rumunii, Polski i Hiszpanii oraz nasi gospodarze ze szkoły greckiej. Z ramienia naszej szkoły w spotkaniu uczestniczyły Pani Dyrektor Grażyna Widera oraz szkolny koordynator Projektu Ewa Bałazińska. Rano 8 lutego powitał nas Dyrektor 8 Gimnazjum w Thessalonikach Pan Theologou Dimitrios, a następnie wraz Anastasią Pitsouli (grecki koordynator ) oprowadzili nas po swojej szkole oraz zaprezentowali nam przedstawienie szkolne przygotowane przez uczniów i Anastasię, w którym zapoznaliśmy się z tradycyjnymi tańcami i piosenkami z regionu Macedonii (którego stolicą są Thessalniki), a w pięknej prezentacji uczniowie przybliżyli nam historię, zabytki oraz kulturę swojego miasta.
        W drugiej części spotkania główny Koordynator Projektu Milagros Trigo (Hiszpania) omówiła główne założenia naszego Projektu, szczególnie w sytuacji obniżonego przez Agencję Narodową w Madrycie grantu na działania naszych szkół. Przedyskutowaliśmy wspólne zadanie z I Roku Projektu: każda szkoła zaprezentuje swój kraj/region w 3-minutowym filmie, następnie wszystkie filmiki połączy w całość Martin Caddy (Dyrektor Szkoły z Stokeinteignhead). Motywem łączącym filmy ma być samolot lądujący w mieście każdego Partnera. Termin wykonania zadania ustalono na początek czerwca. Przedyskutowaliśmy również główne zasady przygotowania katalogu kompetencji nauczycieli: każda szkoła wybierze jedną kompetencję oraz dokona jej analizy – przygotuje jeden przykład materiału doskonalącego daną kompetencję i dokona jego ewaluacji. Martin Caddy przedstawił platformę do komunikacji miedzy partnerami oraz przeszkolił wszystkich uczestników w zasadach jej użytkowania. Omówiliśmy również narzędzia, które będziemy stosować do wykonania zadań. Nauczyciele 8 Gymnasio w Thessalonikach przygotowali dla nas poczęstunek z typowych potraw macedońskich i tych typowych tylko dla Thessalonik. Mieliśmy okazję skosztować Koulouri Thessalonikis (precle sezamowe), bougatsa (ciasto z różnymi nadzieniami), Domadiakia yalantzi( liscie winogron nadziewane jak nasze gołąbki) oraz oczywiście różne potrawy i sałatki z serem feta. Po wszystkim wspaniała parzona na sposób „grecki” kawa.
        W drugim dniu Spotkania nasi greccy gospodarze zaprezentowali nam swoje dziedzictwo kulturowe, zaczynając od przepięknej jaskini Petralona u podnóża góry Katsika w Halkidiki, gdzie oprócz stalagmitów i stalaktytów, można podziwiać czaszkę prehistorycznego człowieka, prawdopodobnie z tego samego okresu jak neandertalczyk (archeolodzy twierdzą, że znalezisko pochodzi sprzed 350000 tysięcy lat). W Salonikach, czyli Thessalonikach (nazwa pochodzi od siostry Aleksandra Wielkiego, żony Cassandrossa, założyciela miasta) zobaczyliśmy Ratusz, nowoczesną budowlę na miarę XXI wieku. Zafascynowały nas ogromne zdjęcia z końca XIX wieku, wykonane przez angielskich oficerów, co dało nam możliwość porównania Thessalonik dwa wieki temu a dziś. Zobaczyliśmy również kościół Świętego Dymitriosa, patrona Thessalonik wraz z kryptą, w której znajdują się pozostałości rzymskich term. Ogromne wrażenie wywarła na nas Rotunda Galeriusa (306 rok naszej ery), najpierw Rzymska świątynia poświęcona Zeusowi, zamieniona w kościół katolicki w czasie Imperium Bizantyjskiego, by w czasie okupacji Imperium Osmańskiego przekształcić się w meczet, oprócz zmian wewnątrz Rotundy dobudowano również minaret. Następnie przeszliśmy przez starą historyczną część miasta, podziwiając po drodze starożytne pozostałości forum, budynki Uniwersytetu, piękne kamienice, plac Aleksandra Wielkiego oraz Łuk, by na końcu dotrzeć do symbolu miasta, czyli Białej Wieży. Z jej szczytu widać panoramę miasta od strony zatoki Morza Egejskiego, promenadę oraz kolejny niezwykły symbol miasta: „Parasolki” iluminowaną rzeźbę artysty Zagolopoulosa.
        Następne spotkanie uczestników Projektu w Neapolu już wkrótce w kwietniu. Jak ustaliliśmy, uczniowie mają się nauczyć tworzyć aplikacje, stosować nowoczesne narzędzia do tworzenia materiałów edukacyjnych oraz zapoznają się z bogatym dziedzictwem kulturowym Neapolu, stolicy Kampanii. Przedstawią również przygotowane przez nich materiały dotyczących naszego dziedzictwa kulturowego.

      • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • II Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Ligonia w Chorzowie
      • tel: 32 2411 711 tel: 512338861 fax: 32 2411 719
      • ul. 3 Maja 22 41-500 Chorzów Poland
      • NIP: 627 172 25 53
      • RSPO: 29883
      • Na podstawie art. 37.7 RODO informuję, że Inspektorem ochrony danych (IOD) jest Pan Zdzisław Korzuch kontakt: biuro@bitprotect.pl
    • Logowanie