• „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: wyzwanie włączenia!”
      • „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: wyzwanie włączenia!”

      • 13.06.2018 14:58
      • W dniach 18-25 lutego 2018 roku grupa 5 nauczycieli Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 wzięła udział w kursie szkoleniowym z zakresu metod pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Szkolenie „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: wyzwanie włączenia!” odbyło się w ramach programu Erasmus +KA1 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej W Sesimbrze w Portugalii. Kurs szkoleniowy został przeprowadzony przez trenerów z instytucji edukacyjnej non profit, która zapewnia wsparcie edukacyjne dla pracowników szkół podstawowych i średnich CREF - Centro de Recursos Educativos e Formação.
      • Instytucja ta jest otwarta na udział i dzielenie się informacjami
        i metodologią nauczania z innymi partnerami. CREF jest organizacją mogącą przyjąć osoby ze specjalnymi potrzebami w swoim budynku, gdzie posiada: audytorium, bibliotekę i sale do pracy. CREF została ukierunkowana na rozwój kształcenia i doskonalenia nauczycieli
        i w swojej ofercie proponuje szkolenia, warsztaty, seminaria dla studentów, nauczycieli, opiekunów, nauczycieli i trenerów. W ciągu ostatnich trzech lat w szkoleniach organizowanych przez CREF udział wzięło około 3500 uczniów dorosłych.

         

        Warsztaty metodyczne jak i zajęcia kulturowe odbywały się w międzynarodowej 16 osobowej grupie z uczestnikami pochodzącymi z Włoch, Hiszpanii, Chorwacji i Niemiec. Podczas szkolenia uczestnicy mieli możliwość poznania i porównania systemów szkolnictwa poszczególnych krajów. Nauczyciele wzięli udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych podczas których mogli poczuć się jak osoba niewidoma czy niepełnosprawna ruchowo. Poznali również alternatywne metody komunikacji z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym atrakcyjne programy, które dają możliwość tworzenia m.in. indywidualnego obrazkowego kalendarza zajęć. Nauczyciele ZSO nr 1 odwiedzili kilka szkół i instytucji, które pracują z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W jednej ze szkół nauczyciele wzięli udział w lekcji poświęconej rzeczywistości rozszerzonej, którą z pewnością wykorzystają w swojej pracy zawodowej.

         

        Udział w projekcie pozwolił nauczycielom na poznanie nowych metod i form pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciele uzyskali również duży przyrost wiedzy w zakresie Autyzmu, programu TEACCH czy technologii komunikacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzięki udziałowi w szkoleniu międzynarodowym nauczyciele w znacznym stopniu rozwinęli swoje kompetencje interkulturowe jak też komunikacyjno-językowe w zakresie języka angielskiego. Udział w szkoleniu przyczynił się do rozwoju kompetencji zawodowych i wzrostu specjalistycznej wiedzy uczestników. Umiejętności oraz zdobyta wiedzę nauczyciele wykorzystują w wypełnianiu codziennych obowiązków zawodowych, w indywidualnej i grupowej pracy z uczniami, podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Zastosowanie niestandardowych form pracy dydaktycznej zmotywuje uczniów do procesu uczenia się a wprowadzenie nowych form nauczania aktywnie włączy w proces dydaktyczny uczniów z różnego rodzaju potrzebami edukacyjnymi. Ponadto poprzez uczestnictwo w zagranicznej formie doskonalenia zawodowego nauczyciele rozbudowali posiadany warsztat pracy i wdrażają nowe środki dydaktyczne i metody pracy z uczniami. Po zakończonym szkoleniu nauczyciele biorący w nim udział mieli za zadanie rozpowszechnić zdobytą wiedzę. Formy rozpowszechniania były różne: przygotowane zostało szkolenie dla pozostałych członków grona pedagogicznego, wraz z Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką, Filią w Chorzowie zorganizowano konferencję pt. „Wspomaganie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, nie zabrakło publikacji na stronach internetowych oraz tematycznych spotkań z młodzieżą.

      • Wróć do listy artykułów